7 mei 2012, 8:16 | Innovatie |
Een lezer wees me (dank!) op een artikel in The Economist
waarin ik onder meer zag dat er zo’n 14 miljard aan digitale mp3′tjes
rondzwerft in Groot-Brittannië. Maar wat gebeurt daarmee als je dood
bent? Van mailboxen tot social media accounts en opgeslagen content, het
is een open kwestie die maar nauwelijks geregeld is.
In Nederland (noch bij mijn weten in de VS) is er een expliciete
regel over toegang tot of eigendom van een account na overlijden van de
houder. We hebben alleen enigszins indirect de regel dat bij een
“overeenkomst van opdracht”, een contract waarbij iemand belooft een
dienst voor je te verrichten, deze alleen eindigt bij de dood van de
opdrachtgever als dat volgt uit het contract (dus als het er staat) én
de dienstverlener in kennis is gesteld van het overlijden (art. 7:410 BW).
Er moet dus iets in de regels staan over overgang van een contract
en/of toegang na overlijden. Dit verschilt van dienst tot dienst en kan
zelfs van dag tot dag veranderen als men de voorwaarden weer eens
gezellig aanpast. Ik zocht een paar voorbeelden, en dat viel nog niet
mee. Facebook heeft niets
over accounttoegang bij overlijden, en tussen de regels door lijkt er
te staan dat je het account kwijtraakt zodra men doorkrijgt dat je dood
bent. Maar ze hebben dan weer wél een speciaal formulier waarmee een account om te zetten is naar een digitaal gedenkteken.
Ook Hyves zegt niets in de voorwaarden over overlijden van de hyver. Maar ook zij hebben een In Memoriam-optie.
Bij Google zeggen ze niets
over licenties of eigendom, of over toegang na overlijden. De Gmailbox
of Google-Drivedata zal niet zomaar worden weggegooid, maar of je
toegang krijgt als erfgenaam is een open vraag. In 2004 had Yahoo! een akkefietje hierover:
de vader van een overleden soldaat wilde bij zijn zoons mailbox. Yahoo!
had daar wel een regeling voor, maar je moest dan binnen 90 dagen bij
de rechter toestemming voor contractsovername halen. Zo niet, ging je
account de digitale prullenbak in. Pijnlijk.
Flickr! (van Yahoo!) zegt! expliciet! dat! je! account! opgeheven! wordt!
na! je! dood! Leuk is dat, daar gaan je foto’s dus. En dat terwijl
foto’s zo’n beetje het enige zijn waar wél duidelijk rechten van blijven
bestaan na overlijden: auteursrechten zijn deel van de boedel, en gaan
dus bij overlijden als deel van de erfenis over.
De voorwaarden van Linkedin
(die er expliciet menen bij te moeten zeggen dat een contract juridisch
bindend is, argh) vermeldt helemaal niets over overlijden, maar bepaalt
wél dat jij eigenaar bent van al je data. Je zou daarmee dus als
erfgenaam (of voormalig werkgever van de overleden werknemer) toegang
kunnen eisen. Linkedin heeft een contactformulier voor nabestaanden, dat wel vereist dat je toegang hebt tot een mailbox die aan het account gekoppeld is.
Ook Twitter zegt niets over accounts van overleden twitteraars. Wel hebben ze regels over het deactiveren van accounts in die situatie.
Merkwaardig wel. Zou iedereen gewoon vergeten dat je in de
voorwaarden óók iets moet zeggen als je zo’n regeling op gaat zetten? En
waarom zou de regeling zo vaak zijn “wij heffen het account op” en
alleen bij de grote profielenboeren “we kunnen er een In Memoriam van
maken”?
En even heel praktisch: hoe hebben jullie de toegang tot al je
accounts geregeld bij overlijden? Kán iemand je account overnemen en bv.
je vrienden of contacten inseinen? Wil je dat?
Update (8 mei) in de comments meldt Matthias over Multiscope-onderzoek
waaruit blijkt dat 66% van de Nederlands nog nooit over dit onderwerp
heeft nagedacht. Als ze dat wel doen dan wil ruim 6 van de 10 mensen
gelijk alles (laten) verwijderen. Ook op deze link een “social media
testament” waarin je kan aangeven waar je geregistreerd bent en wat er
mee moet gebeuren na je overlijden. Creatief!
Arnoud
Geen opmerkingen:
Een reactie posten