De basis voor een nieuw businessmodel ligt in de veranderingen in de markt. Klanten en markten veranderen en uw organisatie moet zich daaraan aanpassen. Vaak gebeurt dit niet of te laat; waarom veranderen als alles goed gaat. Als de klanten en markten daarna bij u afhaken is het vaak te laat om te veranderen. Het tempo van verandering bij de klant en bij uw organisatie moeten wel gelijke tred houden.
Bouwstenen van het Businessmodel canvas
Het midden van het canvas is het product of dients. De linker kant van het canvas is de interne organisatie; de rechterkant is de klantenkant. Onderin de financiele resultaten.
Hieronder lichten we een paar bouwstenen toe aan de klantenkant van het canvas: klantwaarde, klantsegmenten en het verkoopkanaal.
klantwaarde
De klantwaarde of waardepropositie is het middelpunt van uw businessmodel. Uw klantwaarde beschrijft wat uw product of dienst aan waarde levert aan uw klant. Niet elk van uw klantsegmenten reageert hetzelfde; daarom is de klantwaarde voor elk klantsegment anders.
In een businessmodel is de klantwaarde het overzicht van producten en diensten die waarde creëren voor een bepaald klantsegment.
Hier onderscheidt een bedrijf zich van de concurrent op verschillende manieren. Hier kunnen we verder induiken met de Blue Ocean Strategy voor een echt onderscheidende klantwaarde.
waarde voor de klant
- nieuwheid
- performance
- customization
- "de klus klaren"
- ontwerp
- merk / status
- prijs
- kostenbeperking
- risicobeperking
- toegankelijkheid
- gemak / bruikbaarheid
Hier onderscheidt een bedrijf zich van de concurrent op verschillende manieren. Hier kunnen we verder induiken met de Blue Ocean Strategy voor een echt onderscheidende klantwaarde.
klantsegmenten
Eén van de bouwstenen van een businessmodel is de klantsegmentatie; aan welke klanten en klantsegmenten levert u uw product.
De klantsegmenten is, samen met de waardepropositie, één van de essentiële elementen van een businessmodel. Welke methode van segmentering wordt gehanteerd is niet direct van belang. Van belang is dat het echt verschillende segmenten zijn (eigen aanbod, eigen distributiekanaal, ander soort relatie, etc.).
Elke organisatie moet kiezen welke segmenten zij wel en welke zij niet wil bedienen.
Als het nodig is gaan we hier verder op in met de Empathy map.
De klantsegmenten is, samen met de waardepropositie, één van de essentiële elementen van een businessmodel. Welke methode van segmentering wordt gehanteerd is niet direct van belang. Van belang is dat het echt verschillende segmenten zijn (eigen aanbod, eigen distributiekanaal, ander soort relatie, etc.).
Elke organisatie moet kiezen welke segmenten zij wel en welke zij niet wil bedienen.
Als het nodig is gaan we hier verder op in met de Empathy map.
kanalen
De kanalen in uw businessplan … De wereld verandert snel ... er komen nieuwe spelers op de markt, de spelregels worden aangepast, klanten veranderen hun gedrag, etc.
Als bedrijf of organisatie moet je daar op kunnen inspelen.
Er zijn verschillende manieren om uw kanalen en verdienmodel te innoveren. Innoveren van uw verdienmodel is niet zo moeilijk als het lijkt ... Volg uw klantproces! Eén van de manieren om dat te doen is Customer Journey Mapping.
Met Customer Journey Mapping definiëren we de contactmomenten door het hele aankoopproces heen. We lopen met de klant mee door het klantproces, met daarbij voor u steeds de vragen: wat doet u?, hoe doet u dat? en hoe komt het bij de klant over.
Als bedrijf of organisatie moet je daar op kunnen inspelen.
Er zijn verschillende manieren om uw kanalen en verdienmodel te innoveren. Innoveren van uw verdienmodel is niet zo moeilijk als het lijkt ... Volg uw klantproces! Eén van de manieren om dat te doen is Customer Journey Mapping.
Met Customer Journey Mapping definiëren we de contactmomenten door het hele aankoopproces heen. We lopen met de klant mee door het klantproces, met daarbij voor u steeds de vragen: wat doet u?, hoe doet u dat? en hoe komt het bij de klant over.
klantrelaties
Klantrelaties
- persoonlijke hulp
- accountmanagement
- self-service
- geautomatiseerde diensten
- communities
- co-creatie
Dit is geen statisch verhaal; de relatie met de klant verschuift of groeit met uw businessmodel mee. We hebben verschillende mogelijkheden.
Hier valt veel te verdienen.
verdienmodel
Verdienmodellen
- goederenverkoop
- abonnement
- verbruiksmodel
- lokaasmodel
- instapmodel
- koppelverkoop
- servicemodel
- reclamemodel
- makelaarsmodel
- marktinformatiemodel
Door de vele definitie verschillen van verdienmodellen is er geen "sluitende" lijst te geven, maar het idee zal duidelijk zijn ... er is veel keuze, en er zijn veel kansen!
Een toelichting op de verschillende verdienmodellen vindt u hier.
strategische partners
soorten partnerschappen
- strategische alliantie
- cooptatie
- joint venture
- koper-leverancier relatie
Ook de vorm van het partnerschap kan verschillen. Er zijn diverse partnerschappen mogelijk. Elk van de vormen heeft zijn voor en nadelen.
kostenstructuur
De kostenstructuur geeft alle kosten die nodig zijn om het businessmodel te laten werken. Bij bedrijven en businessmodelllen die helemaal waarde-georienteerd zijn is de kostenstructuur de resultante van alle kosten.
Voor bedrijven en businessmodellen die kostengeorienteerd zijn is dit de basis. Het hele businessmodel is gebouwd rond lage kostenstructuren.
In het totale businessmodel is dit soms ook een bron van innovatie. Bijvoorbeeld in de Blue Ocean Strategy is één van de vragen: "Welke kosten die in de branche gebruikelijk zijn kunnen we elimineren?"
Voor bedrijven en businessmodellen die kostengeorienteerd zijn is dit de basis. Het hele businessmodel is gebouwd rond lage kostenstructuren.
In het totale businessmodel is dit soms ook een bron van innovatie. Bijvoorbeeld in de Blue Ocean Strategy is één van de vragen: "Welke kosten die in de branche gebruikelijk zijn kunnen we elimineren?"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten