Veel plezier met het lezen van dit artikel!
Alex Osterwalder: Wat is een business model?
Over nieuwe of ontbrekende business modellen wordt regelmatig gesproken. Zo schreef Marco Derksen al een vergelijkbaar artikel op Upstream. Maar wat is een business model en hoe ontwikkel je er één? Alex Osterwalder doet veel onderzoek op dit gebied. Er is geen duidelijke definitie van een business model, bedrijven weten doorgaans niet wat hun business model is en er wordt teveel een gefocust op het verdienmodel, zo concludeerd Osterwalder. ‘Dr. Business Model’, zoals hij wordt genoemd, heeft daarom het ‘business model canvas’ ontworpen. Met dit canvas kan een business model nauwkeurig worden beschreven. Daarnaast is hij een boek aan het schrijven en houdt hij een blog bij.
Wat is een business model?
De term business model komt waarschijnlijk uit het eind van de jaren ’90. Het opslaan en delen van informatie tussen verschillende partijen werd toen zo makkelijk en goedkoop, dat er nieuwe business mogelijkheden ontstonden. Er werden innovatieve informatiediensten gecreëerd, een groter aantal klanten werd bereikt en de Value Chain van Porter werd opgebroken en opnieuw samengesteld. Deze ontwikkeling heeft uiteindelijk mede gezorgd voor globalisering en meer concurrentie.“A business model describes the value an organization offers to various customers and portrays the capabilities and partners required for creating, marketing, and delivering this value and relationship capital with the goal of generating profitable and sustainable revenue streams.”.Vaak wordt de term business model verward met de term verdienmodel. Een verdienmodel gaat in op de vraag hoe een organisatie meerwaarde creëert, bijvoorbeeld geld. Een businessmodel beschrijft alle facetten die invloed hebben op het creëren van deze meerwaarde. De term business model heeft dus een veel ruimere betekenis.
Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model canvas’ genoemd.
Bedrijven die weten waar de negen bouwstenen voor staan en de onderlinge relatie snappen, zijn in staat om hun business model constant aan te passen. Hierdoor kunnen zij inspelen op de behoefte van de markt en zo de concurrentie voor blijven.
‘Business model canvas’: De negen bouwstenen
Door te kijken welke rol de negen bouwstenen voor een organisatie spelen, wordt een goed beeld gevormd van het business model. Waar staan deze bouwstenen voor?
- Value propositions: Het aanbod van het bedrijf, zowel product als service, vertaald naar waarde voor de klant.
- Target customer: Een beschrijving van de klant of klantgroep waar het bedrijf zich met de value propositions op richt. Hier worden karakteristieken beschreven van een (potentiele) klant.
- Distribution channels: De manier waarop een bedrijf in contact komt met haar klanten. Hier worden de marketing en distributie strategie beschreven.
- Customer relationships: Het managen van de relatie tussen het bedrijf en klanten (of klantsegmenten).
- Value configurations: The configuration of activities and resources.
- Core capabilities: De kern competenties van een bedrijf die nodig zijn voor het uitvoeren van het business model.
- Partner network: Samenwerkingsverbanden met andere bedrijven die invloed hebben op het succes van het businessmodel.
- Cost structure: The monetary consequences of the means employed in the business model.
- Revenue model: De manier waarop het bedrijf meerwaarde creëert, oftewel het verdienmodel.
Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090512_Alex_Osterwalder_Wat_is_een_business_model
Geen opmerkingen:
Een reactie posten